Bevlogenheid betaalt zich uit!
Ze heeft de leiding over een tuincentrum in het Noorden van het land. Na de plotseling dood van haar vader, inmiddels 5 jaar geleden, nam ze het bedrijf over. Toen hij overleed, zat het bedrijf met 9 personeelsleden van de van de ene op de andere dag zonder aansturing. Precies 24 uur na het overlijden, nam ze het besluit om haar vader op te volgen.
Delegeren van verantwoordelijkheid
Direct na de begrafenis nam ze ontslag als commerciële buitendienstmedewerker van een bedrijf in relatiegeschenken. Met die ervaring, alsmede de ervaring die ze in de loop van de jaren tijdens de weekends en vakanties in het tuincentrum had opgedaan, moest ze het rooien. Na enkele weken al stelde ze een voorman aan. Een jonge goed opgeleide hovenier, die haar vader enkele jaren geleden had aangenomen. Hij werd meewerkend voorman van een groepje van 7 hoveniers. Tevens benoemde ze een van de medewerkers van het eerste uur tot bedrijfsleider. Dat gaf haar meer ruimte om te ondernemen.
Klantgerichte Marketing
Ze analyseerde het klantenbestand en de samenstelling van de omzet van het tuincentrum. Bijna 70% van de omzet kwam uit de directe verkoop vanuit het tuincentrum en 30% kwam uit het ontwerpen en onderhouden van tuinen (particulieren 20% en bedrijven 10%). Ze schreef een ondernemingsplan, waarin relatiebeheer, klantgerichtheid en de uitbouw van het ontwerpen en onderhouden van tuinen belangrijke speerpunten waren. Ze schafte CRM-software aan en voerde alle bestaande klanten en vooral ook ex-klanten van het tuincentrum in. Vervolgens stuurde ze die allemaal een nieuwsbrief waarin ze uiteen zette welke plannen ze had met het tuincentrum.
Ze ging als een speer
Vanaf dag één hadden haar medewerkers er vertrouwen in. Samen met hen en haar toeleveranciers organiseerde ze themagerichte dagen en workshops voor tuinideeën in het tuincentrum en stonden ze op regionale beurzen. Ze profileerde haar bedrijf op een authentiek wijze. Ze nam een tuinarchitect aan en ontwierp tuinen voor een relatief laag tarief, als ze daarna een onderhoudscontract kon afsluiten. Vervolgens benaderde ze het bedrijfsleven in de regio met een goed verhaal over het belang van de een representatieve tuin rondom het bedrijfspand. Haar passie en bevlogenheid inspireerde niet alleen haar medewerkers.
Haar aanpak zorgde er voor dat het klantenbestand heel snel groeide. Populair gezegd, ze ging als een speer! Vijf jaar nadat ze het bedrijf overnam, is de omzet bijna verdubbeld en bestaat voor bijna 65% uit het ontwerpen en onderhouden van tuinen. Een goed voorbeeld van bevlogen ondernemerschap!