De kwaliteit van de data is de achilleshiel van CRM

Het serieus vastleggen en beheren van de NAW-gegevens, is het minst sexy deel van CRM. Toch bepaalt een juiste adressering en het correcte identificeren van klanten, het succes ervan.

Het is een veel voorkomende bron van ergernis. Een brief met de heer als aanhef, terwijl de ontvanger een dame is. Jr. terwijl Sr. bedoeld wordt. Foutieve afkortingen; verkeerde spelling; tussenvoegselvergeten; bedrijfsnaam verkeerd… En toch zijn we nauwelijks bereid om ons er echt druk over te maker. Datakwaliteit is het stiefkindje van CRM!

“Aan de directie”

Vooral het vastleggen van adres- en communicatiegegevens lijden onder het gebrek aan zorgvuldigheid. Niet in de laatste plaats omdat niemand het leuk vindt om zich ermee bezig te houden. Maar er zo mee omgaan mag toch wel verbazingwekkend worden genoemd. Dat de naam op een factuur in kapitalen wordt geschreven, is nog tot daar aan toe. Maar veel meer missers mag je als onderneming toch niet maken.

Correspondentie sturen naar personen die al geruime tijd niet meer werkzaam zijn bij de geadresseerde. Jarenlang correspondentie sturen naar bedrijven die allang verhuisd zijn. Gewoon een foutieve adressering of correspondentie of/of mail versturen met foutieve voorletters. Talrijke ondernemingen versturen dagelijks nieuwsbrieven en mailings “Aan de directie” van een organisatie. Een bijna aanmatigende onderschatting van (potentiële) klanten.

Penny wise and pound foolish

Ondernemers die zich verbeelden dat ze heel serieus met CRM bezig zijn, moeten eens naar hun datakwaliteit kijken. De kans is groot dat ze tot de conclusie komen dat die van geen kant deugt. Optimaal rendement halen uit CRM begint met een optimale datakwaliteit.

Toch zijn veel ondernemers daar helemaal niet mee bezig. Zij hebben heel druk met het bewaken van allerlei kosten, maar onderschatten de negatieve uitwerking van een slecht onderhouden database. Ze denken geld te besparen, terwijl er ongemerkt een veelvoud ongemerkt verdwijnt of juist helemaal niet binnenkomt. De Engelse uitdrukking “Penny wise and pound foolish” is hierop volledig van toepassing.