Wat is het idee achter CRM eigenlijk?

Het begrip CRM is in de loop van 1998 ontstaan. De letters CRM staan voor Customer Relationship Management. 

Een definitie van CRM

“CRM staat voor de gedrevenheid om de relatie met klanten voortdurend te verbeteren en te optimaliseren. CRM is gebaseerd op het principe dat concrete klantgerichtheid wordt beloont met de loyaliteit van klanten. Want loyale klanten promoten een bedrijf, zijn trouw en zorgen voor rendement. CRM is dus veel meer dan software alleen, het is vooral een overtuiging, een visie en een bedrijfsstrategie.”

Wat is het idee achter CRM?

Het idee achter CRM is de synergie tussen klantgerichtheid en gespecialiseerde software.

  • Enerzijds is er de gedrevenheid om echt klantgerichtheid te willen zijn en daarbij niets aan het toeval over te laten
  • Anderzijds is er de voorwaardenscheppende ondersteuning van specifieke CRM-software

Centraal interactief CRM-platform

Bij het ontwikkelen van een klantgerichte onderneming fungeert de CRM-software als een centraal informatie- en communicatieplatform. Een interactief digitaal platform waar vanuit alle commerciële activiteiten (marketing en verkoop) worden geïnitieerd, aangestuurd en gecontroleerd. De CRM-database als de virtuele ronde tafel voor de communicatie met relaties.

Binnen enkele muisklikken

Ondernemers en medewerkers beschikken over de juiste informatie op de momenten dat ze het nodig hebben. Dus alle adres- en contactgegevens, allerlei aanvullende informatie, documenten, lopende activiteiten en historie zijn binnen enkele muisklikken beschikbaar. Snel en slagvaardig reageren, de juiste afwegingen maken en de juiste beslissingen nemen.

Het belang van CRM

Ondernemers die niets aan het toeval willen overlaten kunnen niet zonder CRM (visie en software). Zonder CRM loop je het risico dat klanten worden vergeten en te weinig aandacht krijgen. Jaarlijks verliest een gemiddelde onderneming ca. 20% van zijn klanten, grotendeels door gebrek aan aandacht. Met CRM kun je aandacht plannen om de juiste acties op het juiste moment bij de juiste klanten te ondernemen.