Ben je een nieuwe gebruiker van Alexion CRM, heb je een nieuwe computer of wil je Alexion CRM op een 2e pc of laptop installeren? De installatie van Alexion CRM is in basis zeer eenvoudig want met een paar klikken is het programma geïnstalleerd.

Maar daarna moet je nog een paar instellingen goed zetten zodat je kan werken zoals je gewend bent.

In deze how-to laten we je zien hoe je Alexion CRM kan installeren én instellen.

Installeren

Het begint allemaal met de installatie van het programma. Van Alexion CRM zijn er verschillende versies, welke moet je kiezen?

Heb je nog geen Alexion CRM?
Dan kun je gewoon de nieuwste versie van Alexion CRM downloaden vanaf onze download pagina, je moet dan wel even opletten of je de offline of online versie moet hebben!

Voel je je avontuurlijk? Dan kun je ook kiezen om onze bèta versie te installeren (alleen beschikbaar voor de online versie). Hierin zitten al onze nieuwste onderdelen en verbeteringen. Maar hier kan af en toe ook een bug in zitten, die we dan zo snel mogelijk proberen op te lossen.

Gebruik je Alexion CRM al?
Dan zijn er twee opties.

Optie 1: Kijk op een computer met al een installatie van Alexion CRM welke versie je hebt en installeer precies dezelfde. Via ons overzicht van veranderingen kan je een download link vinden voor de juiste versie. Lees meer over het opzoeken van de versie in onze faq.

Optie 2: Installeer de nieuwste versie. Als je deze versie installeert, moet je ook op de andere pc’s updaten naar deze nieuwe versie. Dit gaat overigens automatisch zodra je Alexion CRM opstart.

 

Als je de juiste versie van Alexion CRM hebt gedownload, kan je deze uitvoeren/installeren waarna het programma vanzelf zal opstarten.

Heb je de online versie geïnstalleerd dan wordt er bij de eerste keer opstarten gevraagd om een e-mailadres en een wachtwoord.
Deze inloggegevens zijn ooit door ons via e-mail verzonden. Kan je de gegevens niet terugvinden, neem dan contact met ons op om deze te laten resetten.

 

Instellen/configureren

Nu je Alexion CRM hebt geïnstalleerd en opgestart, is het tijd om de instellingen te controleren en eventueel aan te passen.

Documenten

Het allerbelangrijkste: Alexion CRM moet weten waar de documenten opgeslagen moeten worden.

Standaard worden de documenten opgeslagen op je lokale computer.  Wil je documenten delen met je collega’s? Dan kun je de documenten opslaan op een gedeelde schijf in je netwerk, bijvoorbeeld van een server of NAS. Je kan de documenten ook opslaan in een cloud opslag zoals OneDrive of Dropbox.
Meer informatie over het opslaan van documenten in de cloud, vind je in onze how-to “Bestanden delen via de cloud”.

Heb je al een computer met Alexion CRM erop geïnstalleerd dan kun je daar kijken wat de instellingen zijn via menu Extra > Instellingen > tab: Systeem.

Stappenplan

  1. Ga naar het instellingen scherm, dit doe je via menu Extra > Instellingen.
  2. Ga naar tabblad “Systeem”
  3. Pas de paden voor Sjablonen, E-mailsjablonen en Documenten aan
    Alexion CRM Instellingen Documentpad
  4. Klik op de Oké knop om de instellingen op te slaan en het Instellingenscherm af te sluiten
    • Je kan ook eerst de overige tabbladen doorlopen en instellen alvorens je alle instellingen in een keer wilt opslaan en het Instellingenscherm sluiten

Maak je ook gebruik van persoonlijke mappen voor bijvoorbeeld Organisatie, Personen of Projecten? Dan is het verstandig deze ook direct goed in te stellen.
Lees meer over het gebruik van persoonlijke mappen

  1. Ga naar tabblad “Overig” of “Systeem”
  2. Pas het pad van de Basismap aan (voor Organisaties & Personen)
    Alexion CRM Persoonlijke basismap instellen
  3. Ga naar tabblad Projecten
  4. Pas ook daar de basismap aan (voor Projecten)
    Alexion CRM Project basismap bij de Instellingen
  5. Klik op de Oké knop om de instellingen op te slaan en het Instellingenscherm te sluiten.
    • Je kan ook eerst de overige tabbladen doorlopen en instellen alvorens je alle instellingen in een keer wilt opslaan en het Instellingenscherm sluiten

Nu alle paden van Alexion CRM zijn ingesteld, kan Alexion CRM alle bestanden vinden en aanmaken.

 

SnelStart

Maak je gebruik van de SnelStart koppeling? Dan moet je ook SnelStart instellen. Voor SnelStart 12 kun je onderstaande stappen volgens.
Voor meer informatie lees je onze faq: Hoe stel ik SnelStart in.

  1. Ga naar het instellingen scherm, via menu Extra > Instellingen.
  2. Ga naar tabblad “SnelStart”
  3. Vul bij “Inloggegevens” je SnelStart gebruikersnaam (e-mail) en wachtwoord in
  4. Klik vervolgens op de knop: “Kies SnelStart administratie”
    SnelStart Instellingentabblad in Alexion CRM
  5. Selecteert vervolgens je online SnelStart administratie, waarmee je wil koppelen.
  6. Klik vervolgens op Oké om de instellingen op te slaan het en Instellingenscherm te sluiten
    • Je kan ook eerst de overige tabbladen doorlopen en instellen alvorens je alle instellingen in een keer wilt opslaan en het Instellingenscherm sluiten

 

Labelprinters

Wil je labels printen? Dan moet je ook de DYMO of Brother koppeling instellen. Meer informatie over labelprinter koppeling lees je in onze FAQ.
Je hebt hiervoor de DYMO label software nodig, zorg ervoor dat deze is geïnstalleerd.

  1. Ga naar het instellingen scherm, via menu Extra > Instellingen
  2. Ga naar tabblad “Labelwriter”
  3. Zet het “DYMO inschakelen” vinkje aan
  4. Klik vervolgens op de “…” knop achter de Printernaam, om een printer te selecteren.
  5. Klik als laatste op Oké om de instellingen op te slaan en het Instellingenscherm af te sluiten
    • Je kan ook eerst de overige tabbladen doorlopen en instellen alvorens je alle instellingen in een keer wilt opslaan en het Instellingenscherm sluiten

 

Uren

Maak je gebruik van de urenregistratie? Dan moet je deze eerste inschakelen.

  1. Ga naar het instellingen scherm, via menu Extra > Instellingen.
  2. Ga naar tabblad “Algemeen”
  3. Schakel het vakje “Urenregistratie inschakelen” aan
  4. Klik op de Oké knop om de instellingen op te slaan en het Instellingenscherm af te sluiten
    • Je kan ook eerst de overige tabbladen doorlopen en instellen alvorens je alle instellingen in een keer wilt opslaan en het Instellingenscherm sluiten

 

Overig

Bekijk ook eens deze instellingen van bijvoorbeeld: