HowTo – Urenregistratie
Het invoeren en factureren van de juiste aantal uren kan ingewikkeld zijn. In Alexion CRM kan je uren bijhouden én factureren via SnelStart. In deze HowTo laten we je zien hoe je dat doet.
Inschakelen
Voordat je uren kan gaan bijhouden, moet je eenmalig de Urenregistratie inschakelen. Dit kan heel makkelijk via menu Instellingen op het tabblad Algemeen
. Activeer de optie Urenregistratie inschakelen
door het vinkje áán te zetten. Sla vervolgens de instellingen op en start Alexion CRM opnieuw op.
Op verschillende plekken zoals bij Organisatie, Persoon en Project is er nu een nieuw tabblad Uren
te zien.
Toevoegen van Uren
Nadat je de urenregistratie hebt ingeschakeld, kan je de urenkaart gaan invullen. Op de urenkaart geef je aan je welke werkzaamheden je hebt uitgevoerd en hoe lang er is gewerkt.
Dit kan op alle plekken waar je het Uren-tabblad ziet. Bijvoorbeeld vanuit Gebruikers:
- Ga naar jouw Gebruikerskaart.
- Ga hiervoor naar
Gebruikers
in de Boomweergave
- Ga hiervoor naar
- Klik op het tabblad
Uren
- Klik op de “+ knop” voor het aanmaken van een nieuwe Urenkaart
- Werk je met Projecten? Kies een Project waar de gemaakte uren betrekking op hebben. Dit is nodig om te kunnen factureren (!)
Werk je niet met Projecten? Vanaf Alexion CRM online 7.4 is het mogelijk om te factureren zonder deze te hoeven koppelen aan een Project.
Tip: werk je met versie 7.0 of 7.2: Maak dan bijvoorbeeld eenDoorlopende werkzaamheden
-Project aan voor elke klant. Daar kan je dan de gemaakte uren op bijhouden. - Vul vervolgens het aantal uur in.
Dit kan je op twee verschillende manieren invullen:- Je kan aangegeven hoe lang de activiteit heeft geduurd door alleen het
Aantal uren
in te vullen - Of je kan een begin- en eindtijd opgeven, automatisch wordt dan het
Aantal uren
voor je berekend
- Je kan aangegeven hoe lang de activiteit heeft geduurd door alleen het
- Vul vervolgens de activiteit in. Dit is een korte, bondige beschrijving van wat je hebt gedaan. Meer informatie kan je in de opmerkingen kwijt.
Vul bijvoorbeeld inOnderhoud CV-ketel
bij Activiteit en
meer informatie in zoalsVervangen brander ring
bij de Opmerkingen. - Als je de uren wilt factureren, moet je nog even controleren of
Status
wel opDeclarabel
staat - Klik als laatste op de
Oké
knop om op te slaan
Heb je meerdere werkzaamheden op een dag en wil je deze aan verschillende klanten factureren, dan moet je voor elk item een Urenkaart aanmaken.
Uren-rapport
Nadat je alle Uren hebt ingevuld, kan je gemakkelijk een Uren-overzicht maken. Hierop kan je precies zien wat je hebt gedaan en hoeveel tijd je waaraan hebt besteed.
- Klik op de Printknop bij de Gebruikerskaart
- Kies vervolgens een van de beschikbare overzichten, bijvoorbeeld
Overzicht Uren - Vorige week en deze week
- Pas de periode eventueel nog aan
- Vervolgens krijg je een overzicht van de gemaakte uren
Tip! Op het tabblad Uren op de Gebruikerskaart staat ook een knopWeekrapport
. Met deze knop kan je met één klik je overzicht openen.
Factureren
Nu komt het mooie: Als je alle Uren hebt ingevuld, kan je de Uren gaan factureren naar de Klant 🙂
LET OP: hiervoor heb je de aanvullende module SnelStart & Order nodig.
- Ga naar het Project dat je wilt factureren
- Klik op de knop
Maak factuur
onder de kop Financieel op het tabbladOrder
- Automatisch worden alle nog niet gefactureerde Uren geselecteerd: onderaan het scherm zie je hoeveel urenkaarten er gefactureerd gaan worden en voor welk bedrag
- Je kan nog wat spelen met de datum en of je ook de Artikelen wilt factureren
- Klik als laatste stap op de knop
Naar Order en SnelStart
en je factuur (order) staat klaar in SnelStart om verzonden te worden
Blijft het factuurbedrag op € 0,00 staan? Dan kan het zijn dat je het Uurtarief nog niet goed hebt ingesteld op de Urenkaart.
Meer informatie over tarieven vind je in onze beschrijving over Tarieven.
Nog vragen?
Ging dit allemaal iets te snel, of blijft het te algemeen? Wil je meer weten over de mogelijkheden van de Urenregistratie en Tarieven binnen Alexion CRM? Neem dan contact met ons op.