callto: en tel: protocol instellen onder Windows 10

Windows 10 zet zelf het callto: en tel: protocol op z’n eigen belprogramma’s.

Als je dit wilt wijzigen naar een eigen softphone of VoIP applicatie als bijvoorbeeld Bria, Skype, X-lite, VoipBuster, VoipConnect etc dan doe je dat via de “Standaardprogramma’s” van Windows 10.

Hiervoor klik je links onder op het Windows 10 startmenu icoontje. Het menu schuift dan uit en je kan dan gewoon gaan typen.

TIP Op die manier kan je direct zoeken binnen het menu van Windows 10.

Wij gaan op zoek naar de instellingen voor “Standaardprogramma’s” en beginnen te typen “standa”

Standaardprogramma's opzoeken in Windows 10

Je ziet dan bovenin staan:

Standaardprogramma’s
Bureaublad-app

Die moet je openen. Je krijgt dan dit Configuratiescherm te zien:

Standaardprogramma's configuratiescherm

En je kiest voor “Uw standaardprogramma’s instellen. Je krijgt dan onderstaand scherm te zien:

Standaardprogramma's kiezen om in te stellen

Daarin kan je dan jouw VoIP programma kiezen. Hierboven is dat “Bria 4”. Je klikt in het rechter gedeelte van het scherm op “Selecteren wat standaard met dit programma wordt geopend”. Je hebt dan wat meer keuzevrijheid om zelf te bepalen wat je wilt dat met dit programma wordt geopend dan met de keuze “Dit programma als standaard instellen”.

Standaardprogramma's standaard instellingen

Je ziet dat voor het “TEL” protocol “Bria 4” is ingesteld en dat voor “SIP” X-Lite is ingesteld en voor “CALLTO” VoipConnect (VoipBuster) is ingesteld. Door nu vinkjes aan te passen kan je bepalen dat je bijvoorbeeld ook met “callto” wilt dat “Bria 4” moet worden gebruikt. Klik vervolgens op “Opslaan”.

PS. Zelf zet ik alle vinkjes aan op Bria 4 omdat dat het programma is waarmee ik bel. De andere VoIP programma’s heb ik alleen om te testen geïnstalleerd 🙂

 

Nu zijn het callto, sip én tel protocol ingesteld op het door jou gewilde VoIP programma.

 

In Alexion CRM kan je dat ook instellen:

callto of tel instellen in Alexion CRM

Lees meer over de instellingen voor VoIP in onze andere faq over VoIP instellingen.