Mailchimp instellingen & MailChimp API genereren
In Alexion CRM versie 3.11 is de koppeling met MailChimp gerealiseerd. Voor het gebruik van de MailChimp koppeling heb je de aanvullende module MailChimp nodig.
Met deze module kan je onder andere
- Bestaande mailinglijsten vanaf MailChimp.com inlezen
- Personen, Organisaties en Werknemers koppelen aan één of meerdere mailinglijsten
- Afmeldingen via de website van MailChimp worden automatisch ingelezen, geen gedoe meer met het handmatig bijhouden wie zich afmeld of met niet bestaande email adressen
Om MailChimp goed in te stellen zijn een aantal stappen nodig.
Stappenplan
- MailChimp API aanmaken op de website van mailchimp.com, log in bij MailChimp en ga naar jouw Account
- Kies vervolgens onder Extras voor API keys
- Je ziet hier een overzicht van alle reeds gemaakte API keys als die er al zijn. Je kan een nieuwe API key maken door op de Create A key knop te klikken. Je kan er voor kiezen om de AI key van een label te voorzien zodat je weet dat je deze in Alexion CRM gebruikt.
- De MailChimp API key die dan wordt gemaakt, heb je nodig om in Alexion CM in te voeren. Deze kan je selecteren en kopiëren.
- In Alexion CRM kan je deze API key plakken via menu Extra > Instellingen > tabblad: MailChimp
- Nu zijn de instellingen klaar en kan je de koppeling gaan leggen.
Om de mailinglijsten te kunnen koppelen moet je op de website van MailChimp een mailinglijst aanmaken. Dat doe je onder het menu item Audience
Als je daar een of meerdere mailinglijsten hebt gemaakt kan je deze in Alexion CRM koppelen. Ga daarvoor in de Boomweergave naar Hulptabellen > MailChimp en klik op de Actieknop en kies voor Synchroniseer mailinglijsten.
Nu worden alle mailinglijsten die je online hebt gemaakt, ingelezen. Deze zijn dan klaar om te gebruiken in Alexion CRM.
Bij Organisatie, Persoon en Werknemer kan je deze mailinglijsten koppelen:
Je kunt ook via de Actieknop een Selectie of Verzameling aan een mailinglijst koppelen: Voeg mailChimp koppeling toe aan kaarten
Als je een e-mailing wilt gaan versturen vergeet niet om eerst alle mailinglijsten te synchroniseren via Boomweergave > Hulptabellen > MailChimp > Actieknop > Synchroniseer Mailinglijsten. Dan worden alle gegevens vanuit Alexion CRM naar internet geschreven.
Verplichte velden in MailChimp
Mailinglijsten in MailChimp kunnen verplichte invulvelden hebben. Die worden wellicht niet gevuld vanuit Alexion CRM en kunnen daardoor dan niet gesynchroniseerd worden. Bijvoorbeeld de velden FNAME (First Name of Voornaam) en LNAME (Last Name of Achternaam).
Oplossing
Zorg dat deze velden NIET meer verplicht zijn om in te vullen 🙂
en vervolgens naar
In de lijst van velden staan in het rijtje onder “Required?” dan vinkjes. Deze moet je UIT vinken.
Kies daarna voor “Save Changes”.