Na een verhuizing meldt Alexion CRM: Locatie server onbekend
Bij het opstarten van Alexion CRM kan de verbinding met de database(server) niet gemaakt worden. U krijgt dit scherm te zien:
Het kan zijn dat er gegevens zijn ingevoerd (zoals bovenstaand) of dat deze leeg zijn.
Mogelijke oorzaken
- De instellingen zijn niet (meer) goed, deze moeten dan aangepast worden. (zie hieronder).
- Een firewall of anti-virus programma houdt de sql server (fbserver.exe) tegen. (neem contact met ons op)
Het idee achter het invullen van de juiste gegevens is als volgt
- Locatie van de server: geef de naam of ip-nummer op van de server of hoofd pc
- Database naam: geef de map + naam van de database op waar de server (of hoofd pc) deze LOKAAL kan vinden. Dus NIET een netwerkmap zoals N:\database-arm.fdb of \server\map\database-arm.fdb, maar het echte pad op de server. Bijvoorbeeld: C:\Alexion CRM\database-arm.fdb (er in dit geval van uitgaand dat op de server de map C:\Alexion CRM gedeeld is op het netwerk als N:\PS het lokale pad kan je ook vinden door op de hoofdpc of server Alexion CRM op te starten en daar naar menu Extra > Instellingen > tabblad: systeem te gaan en te kijken wel databasepad daar ingesteld staat.Let op: de locatie van de server kan dus wèl anders zijn op de server dan op de cliënt pc, zoals bv localhost of 127.0.0.1 dat komt omdat die adressen naar de server zelf wijzen.
Standaard gegevens zijn voor de “locatie van de server” als dit de eigen pc is:
- localhost of
- 127.0.0.1
Standaard databasenaam (op de eigen pc)
Voor de meest recente versies van Alexion CRM is dat:
- Windows Vista, 7 en 8
- C:\Users\Public\Documents\Alexion CRM\database-arm.fdb
- Windows XP – vanaf versie 3.10 niet meer ondersteund
- C:\Documents and Settings\All Users\Documents\database-arm.fdb
Voor versie 3.8 en lager:
- C:\Program Files\Alexion Software\Relation Manager\user-data\database-arm.fdb
Database locatie op een server
Een voorbeeld van een configuratie met een server (onze eigen server als voorbeeld genomen):
- Locatie van de server: w2008 of 192.168.16.5
- Database naam: D:\Company shared Folders\alexion\database-arm.fdb
Let op
De melding “kan geen verbinding maken met de database” kan ook komen doordat de firewall of een anti-virus programma deze tegenhoudt. Dit is een wat lastiger probleem om op te lossen. Neem in dat geval contact met ons op. Wij kunnen u daarbij helpen 🙂
PS: Netwerkschijven kunnen NIET gebruikt worden omdat FireBird SQL dat niet aan kan. Daar hebben wij als Alexion Software dus niets over te zeggen…
PPS: Alexion CRM werkt enkel in een lokaal netwerk, dus NIET via internet. Wil je op afstand bij de gegevens komen? doe dit dan via logmein.com of Extern bureaublad van Microsoft.