Vanaf versie 3.9 is het mogelijk om te bellen via VoIP, Skype, VoipBuster, Belcentrale, HIPIN software, Microsoft Lync of Panasonic Communication Assistant Basic-Express.

VoIP staat voor Voice over IP. Oftewel: bellen via internet.

In Alexion CRM staan naast alle telefoonvelden een knopje waarmee je met één klik kan bellen via een VoIP telefoon, VoIP DECT telefoon, Skype, VoipBuster of andere provider.

Let op: Deze functionaliteit zit in de Plus! module.

TIP: zelf het callto en tel protocol instellen op jouw favoriete VoIP programma

 

Stappenplan instellingen VoIP gegevens

Ga naar menu Extra > Instellingen > tabblad: Plus

Onderaan kan je aangeven op welke manier je belt. Als je de juiste VoIP telefoon hebt, is het mogelijk om in het veld ‘URI’ de http code in te voeren waarmee je kunt bellen.

Telefonie instellingen in Alexion CRM

Je kunt ook kiezen voor Skype, tell, sneltoets of callto van Microsoft Lync gebruiken. De instellingen hoef je verder niet aan te passen. Je kiest dan uit het opzoeklijstje “Skype”, “Sneltoets”, “callto:” of “tel:”.

Instellingen voor bellen via Skype

Als je op voor het eerst op de telefoonknop Telefoonknop klikt (en nog niet bij de Instellingen hebt aangegeven hoe je wilt bellen) krijg je een keuze schermpje te zien waarin je kunt kiezen hoe je wilt bellen.

Telefoon keuzescherm

Je kan dan kiezen voor VoIP, Skype, callto: of tel:. Als je het veld Onthouden voor alle telefoontjes aanvinkt, worden deze instellingen opgeslagen en de volgende keer automatisch gebruikt. Je hoeft deze instellingen dan maar één keer te maken.

Er zijn verschillende variabelen die je kunt gebruiken in de URI code:

  • {number} voor het telefoonnummer
  • {host} voor het IP adres van de VoIP telefoon
  • {user} voor de eventuele gebruikersnaam om in te loggen
  • {password} als het wachtwoord bij de gebruikersnaam om toegang te krijgen
Voor Skype hoef je deze gegevens niet in te voeren, door de optie op Skype te zetten, zou het moeten werken.
Voor VoipBuster kan je gebruik maken van de sneltoetsinstellingen bij de opties in VoipBuster. Voor bellen zet je dan bijvoorbeeld Ctrl + Shift + h in VoipBuster (zie hieronder)

VoipBuster bellen via sneltoetsen

En in Alexion CRM zet je de optie “Sneltoets” aan en daaronder dezelfde sneltoetscombinatie die je in VoipBuster hebt gebruikt (zie hieronder).

Alexion CRM instellingen voor VoipBuster

 

Instellingen diverse bekende VoIP telefoons

Kijk bij uw handleiding voor de ‘URI’ waarmee uw voip telefoon aangeroepen kan worden. Hieronder een aantal standaard telefoons en hun bijbehorende ‘uri’s’. Hier zijn de variabelen zoals {number} al goed ingevuld.

Tiptel IP 284: {user}:{password}@{host}/cgi-bin/ConfigManApp.com?number={number} 

Tiptel 3230 VoIP toestel

  • {host}/fcgi/do?action=MakeCall&number={number}

Yealink toestellen een uitgebreide handleiding op de website van CallVoip

  • LET OP: dat je hoogst waarschijnlijk ook “gebruiker”en “wachtwoord moet invullen
  • {user}:{password}@{host}/servlet?key=number={number}

Snom: {host}/command.htm?number={number}

GrandStream GXP2130/GXP2140/GXP21600: http://{host}/cgi-bin/api-make_call?phonenumber={number}&account=0&password={password}

  • account=0 voor SIP account 1, account=1 voor SIP account 2 etc

 

Instellingen Belcentrale

URI: http://{host}/callapi/251/Call/MakeCall?Account={user}&PassPlain={password}&ExtensionAccount=0123*0001&FromNumber[]=0123*0001&PhoneNumberToCall={number}&CallerIDName=Alexion&CallerIDNumber=0123*0001
IP / hostname: Het IP adres van uw Belcentrale PBX-centrale
Gebruikersnaam: Uw Belcentrale CallAPI gebruikersnaam
Wachtwoord: Uw Belcentrale CallAPI wachtwoord

 

Instellingen Panasonic

Voor de Panasonic kan er gewerkt worden met de Sneltoets optie. Dit werkt vanaf versie 3.11

Voor de software van Communication Assistant Basic-Express kan je de toetscombinatie ctrl + shift + z invoeren.

Sneltoets bellen voor Panasonic

 

Instellingen bellen via HIPIN software

Als je HIPIN software meegeleverd krijgt bij de VoIP telefoon dan kan je gemakkelijk instellen dat je kan bellen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Ingesteld als “klembord bellen” via Ctrl + c
    • In Alexion CRM ga je dan naar menu Extra > Instellingen > Plus > onderdeel: Telefoon
    • Daar kies je uit het lijstje: Sneltoets
    • Je vinkt Ctrl aan en vult in het vak achteraan de letter C in
  • Je kan ook in het lijstje kiezen voor “Callto” of “Tel”. Deze worden automatisch door de HIPIN software afgevangen. Daarna hoe je niets meer in te stellen en kan je direct bellen vanuit Alexion CRM.